تبلیغات
کد خبر : 4925 تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۷

پایگاه خبری تحلیلی عصر بیمه: از روزی که الکساندر آقایان اولین بیمه‌نامه ایران را که بیمه آتش‌سوزی بود به‌نام خود افتتاح کرد تا پس از انقلاب که دوازده شرکت خصوصی بیمه کشور، ملی اعلام شدند و اداره این شرکت‌ها به دولت واگذار شد، صنعت بیمه یک راه طولانی ۴۳ ساله را پیمود. در دهه ۷۰ و با افزایش درآمد‌های ارزی در کشور اقبال به گسترش صنعت بیمه در میان دولتمردان بیشتر شد و با پیگیری رئیس دولت سازندگی در آن زمان بیمه‌ها جانی دوباره گرفتند. صنعت بیمه در سال ۹۷ اما همان‌گونه که حسن مرادی کارشناس صنعت بیمه می‌گوید تفاوتی با صنعت خودروسازی ندارد و حال و روز محصولات آن به مراتب «کم‌کیفیت‌تر از پراید است» اما چون جامعه در مقایسه با خدمات بانکی درگیری کمتری با آن دارد کمتر به چشم می‌آید.

وضعیت نامطلوب صنعت بیمه
به گزارش آفتاب یزد؛ اولین کسی که از نابسامانی در صنعت بیمه سخن گفت، طیب‌نیا بود. برخی صاحب‌نظران معتقدند که صراحت لهجه او در بیان واقعیات در کوتاه بودن آفتاب دولتش بی‌تاثیر نبود. وزیر امور اقتصاد و دارایی در خطابی آشکار به رئیس وقت بیمه، عبدالناصر همتی که در سالن کنفرانس حضور داشت، گفت: «صنعت بیمه کشور از جایگاه مطلوبی برخوردار نیست که باید برنامه‌ریزی به گونه‌ای باشد تا به جایگاه بهتری برسیم و قاعدتا صنعتی که باید ریسک‌ها را پوشش دهد نباید خودش در معرض ریسک باشد». معروف است که کرباسیان جانشین خود را «مامور وصول مالیات عنوان کرده است » و شاید همین بی‌تفاوتی نسبت به بیمه باعث شد تا مدیران ارشد صنعت بیمه از وی رضایت خاطر بیشتری نسبت به سلفش داشته باشند. تنها در ۷ سال مدیریت همتی بیمه شخص ثالث زیان سنگین ۳۵۰۰ میلیارد تومانی را
تجربه کرد.

سرطان در بیمه
به اعتقاد حسن فروزان فرد، رئیس کمیسیون رقابت، خصوصی‌سازی و سلامت اداری اتاق ایران، صنعت بیمه کشور در چند سال اخیر، «آن‌گونه که باید در سالم‌سازی و تقویت کسب‌وکار نقش ایفا نکرد و از جایگاه پیشگیرانه خود بسیار فاصله دارد.» براساس اطلاعات موجود از سال۹۱ تا ۹۵ گروه بیمه کشور در وضعیت غیررقابتی به سر برده و حدود ۷۰ درصد سهم بازار در اختیار ۴ شرکت بزرگ دولتی و شبه‌دولتی قرار داشته است. در واقع خصوصی‌سازی انجام گرفته تنها شکل‌گیری چند شرکت ضعیف حاشیه‌ای بوده است که از کنار سفره خرده نان برداشته‌اند. فروزان‌فرد می‌گوید : «متاسفانه بهره‌وری نیروی کار و سرمایه، روند نزولی پیدا کرده و همچنان ادامه دارد. نکته دیگر اینجاست که بهره‌وری در شرکت‌هایی بیمه‌ای که به بخش‌های خصولتی واگذار شده‌اند، نسبت به پیش از واگذاری هیچ تغییری نکرده است» فشار مدیران بیمه مرکزی برای واگذاری این شرکت‌ها به خصولتی‌ها، سوء مدیریت سطح کلی توانگری شرکت‌های بیمه را به شدت کاهش داد. منتقدین بیمه مرکزی معتقدند که برخی از شرکت‌های بیمه دارای رتبه ۵ (ورشکسته) هستند و بیمه مرکزی برای جلوگیری از مشکل به آنها رتبه ۴ (وضعیت مالی بحرانی) داده است. سه شرکت بیمه‌ای یک پله به ایستگاه آخر ایستاده‌اند و در آستانه ملحق شدن به شرکت‌های همچون معلم، حافظ و توسعه هستند. کارشناسان معتقدند که چون سطح توانگری مالی ۵ به معنی عدم اعتماد کامل مشتریان به بیمه است، بیمه مرکزی سال‌ها از اعلام رتبه ۵ برای شرکت‌های بیمه خودداری کرده است. ماده۶۰ قانون بیمه می‌گوید که در صورت انحلال یا ورشکستگى یک شرکت بیمه، تعهدات بیمه‌نامه‌ها برعهده بیمه مرکزی می‌باشد. این ماده نیز به این مطلب اشاره دارد که در صورت ورشکستگی یک شرکت بیمه، حق و حقوق بیمه‌گذاران عمر، در راس تمامی بدهکاری‌های آن شرکت قرار دارد و شرکت ورشکسته، قبل از تسویه هرگونه بدهی «حتی بدهی به دولت یا بدهی به بانک‌ها یا بدهی به کسانی که از آن شرکت چک یا سفته یا هر گونه اوراق بدهی‌آور دیگری دارند» تقدم دارد. همین مسئله و احتمال زیر سوال رفتن کارنامه مدیریت ارشد بیمه وضعیتی بغرنج را به وجود آورد که شامل امتیاز دادن بی‌حد و حصر به برخی مدیران بیمه بود زیرا آنها می‌دانستند که بیمه مرکزی در هر حال ناچار از حمایت از آنان خواهد بود.

خصوصی‌سازی سه شرکت بیمه دولتی
در آخرین همایش بیمه و توسعه، حتی مسعود کرباسیان، وزیر امور اقتصاد و دارایی نیز در سخنرانی خود، دفاع چندانی از عملکرد صنعت بیمه نداشت و تمرکز او بیشتر بر لزوم خصوصی شدن ۳ شرکت بیمه‌ دولتی بود. آگاهان صنعت بیمه معتقدند که این سه شرکت دارای وضعیت مدیریتی بسیار آشفته‌ای هستند که تفکر مدیریت دولتی دلیل اصلی آن است. تعیین مدیران توسط دولت و نه بخش خصوصی و جابه‌جایی‌های متعدد مانع از شکل‌گیری آرامش در درون بیمه‌های دولتی شده است. اخیراً در یک مورد عضو هیئت‌مدیره یکی از شرکت‌های بیمه برکنار شده است، اما به دلیل آنچه «رها شدگی صنعت بیمه در سه سال اخیر» خوانده می‌شود حاضر نیست پستش را به جایگزینش بدهد و هر دو نفر در جلسات هیئت‌مدیره شرکت می‌کنند، او شرط خروجش از شرکت را ادامه پرداخت حقوق و در اختیار داشتن ماشین شرکت عنوان کرده است.

شرکت‌های اتکایی بیمه
یکی دیگر از نقاط بحرانی شکل گرفته در صنعت بیمه طی سال‌های اخیر بحث بیمه اتکایی است. یونس مظلومی، مدیرعامل بیمه تعاون با اشاره به اینکه چالش صنعت بیمه قوانین دست و پاگیر است، گفت: «قوانین دست و پاگیر صنعت بیمه بزرگترین چالش این صنعت است، برای انجام کارهای حداقلی مانند افزایش سرمایه به حدی قوانین سخت‌گیرانه وجود دارد که ماه‌ها باید رایزنی‌های مختلفی انجام داد. وی افزود: مشکل اقتصاد ما تحریم خارجی نیست بلکه خود تحریمی است، درست است که رویدادهای سیاسی تاثیراتی در روند اقتصادی یک کشور دارد اما اختلاف نظر مسئولان اقتصادی و قوانین سخت‌گیرانه امور را با چالش‌های زیادی روبه‌رو کرده است.» پس از خروج بیمه‌های خارجی بیمه مرکزی اقدام به واگذاری امتیاز بیمه اتکایی به چند شرکت خاص کرد که عدم توانایی آنها در ارائه خدمات کامل بیمه مشکلات بسیار بزرگی را برای تجارت در کشور فراهم کرد. این شرکت‌ها تاکنون توان فراهم آوردن بیمه قابل قبول برای کشتیرانی و محموله‌های بزرگ صادراتی را نداشته‌اند. وضعیت بیمه‌های اتکایی به حدی از بحران رسید که با توجه به وظیفه پوششی آنها آگهی‌هایی با این مضمون در فضای مجازی به شدت رشد یافت: «زلزله قطعی است، لطفاً شرکت و منزل خود را نزد شرکت بیمه‌ای که شریک خارجی دارد، بیمه کنید!» هر چند ادعای این شرکت‌های بیمه گر صحت ندارد و بیمه مرکزی در زمان همتی موفق نشد شریک خارجی تاثیرگذاری جذب نماید اما صرف این موضوع نشان‌دهنده آگاهی یافتن بخشی از جامعه نسبت به کلیت مشکل دارد.

مشکلات متعدد
حسن مرادی کارشناس صنعت بیمه در این‌باره به آفتاب‌یزد می‌گوید: مشکلات صنعت بیمه کم نیستند، به نظر بنده بزرگترین مشکل نه تحریم خارجی که سوء مدیریت داخلی است. صنعت بیمه عملکردی به مراتب بدتر از خودرو سازی داشته و محصولات خروجی آن بسیار کم کیفیت تر از پراید است، اما به دلیل درگیری کمتر این صنعت با جامعه و همچنین فنی بودن موضوعات این مسائل کمتر مورد توجه قرار گرفته است. انتخاب غیر اصولی و غیر فنی مدیرانی که بیشتر به دلیل برخی وابستگی‌های جناحی وارد هیئت‌مدیره‌ها می‌شوند و بی‌تفاوتی بیمه مرکزی در طول سال‌ها از اهم این مشکلات بوده است. صنعت بیمه باید آنچنان قدرتمند باشد که توان حمایت از صنعت را داشته باشد نه آنکه خود از شدت ضعف، نیازمند کمک دیگران باشد. وقتی یک کشتی همچون سانچی غرق می‌شود و آن همه حاشیه برای تاخیر در پرداخت و مسائل بیمه‌ای پیش می‌آید تصور کنید که خدای ناکرده اگر مسئله‌ای همچون زلزله بزرگ رخ دهد چه اتفاقی برای بیمه‌های لرزان ما رخ خواهد داد.

انتخاب مدیران جدید
پس از کنار رفتن همتی اکنون بسیاری در صنعت بیمه امید دارند که نسلی جدید از مدیران بر سر کار بیایند تا صنعتی قابل اتکاء از آن ایجاد نمایند. رشد سرمایه‌گذاری صنعت بیمه، برقراری ارتباط قابل اتکاء با بیمه‌های معتبر جهانی، پرورش مدیران فنی و ارائه خدمات تخصصی اتفاقی بود که در دوران ریاست قبلی کمتر رخ داد و باید دید که با تغییر مدیریت این خواست‌ها به صورت کامل‌تری محقق خواهد شد یا خیر؟

 

248 views
نظرات

لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید

نام :
ایمیل :
نظر :